Keapa Trafik Organik Penting Untuk Blogger?

Trafik Organik samgat digemari oleh Google. Apabila blog anda sudah mula mendapat trafik organik, anda sudah boleh tersenyum lebar. Bukanlah mudah untuk mendapat trafik organik yang berkualiti, blog ini sendiri “termengah-mengah” mendapatkannya., bukan tak ada tapi tak cukup banyak..hihi.
Trafik Organik yang banyak, bererti rezeki yang banyak, walaupun tidak sentiasanya begitu. Pengunjung boleh saja datang dari berbagai sumber. Mungkin datang dari media sosial, forum, web directory atau dari sumber mana pun yang mendorong pengunjung sampai ke blog kita, ada kawan yang forward ke group whatsapp misalnya.
Apakah jenis pengunjung yang sangat digemari oleh Google? Jawapan yang pasti tak lain tak bukan ialah pengunjung organik atau yang lebih mesra disebut trafik organik.
Pada pendapat saya, trafik organik adalah cara yang terbaik untuk mendapatkan pembaca dan pencari maklumat yang berkualiti.

Apa yang dikatakan pengunjung atau trafik organik itu?

Pengunjung atau trafik organik adalah pelawat yang tiba ke blog anda melalui laman carian Google melalui kata kunci tertentu. Itulah sebabnya kebanyakan bogger sangat gemar menghantar artikel mereka ke search engine seperti Google Webmaster Tool, pingomatic dan banyak lagi. Supaya entri mereka diindex oleh Google dengan seberapa segera. Tujuan utamanya untuk mendapatkan trafik organik dari Google.
Semakin tinggi trafik organik yang berkunjung ke blog anda, maka semakin cerah harapan blog anda meningkat penyenaraiannya ke kedudukan teratas di muka pertama laman carian Google.
Trafik organik blog anda boleh dapat diketahui apabila anda mendaftarkannya diGoogle Analytic. Bolehlah saya ceritakan sedikit mengenainya walaupun saya taklah pandai sangat kerana agak teknikal.

Dalam laman Google Analytic, paparan trafik organik bersifat real time (mungkin versi berbayar). Jika menggunakan versi ini, jumlah trafik organik yang sampai melalui search engine dapat dikesan pada saat itu juga.

Carta trafik organik Google Analytic



Carta ini dapat dilihat pada tab Reporting bahagian atas Dashboard Google Analytic dengan hanya klik Acquisition dan klik Acquisition. Dari carta di atas jumlah pengunjung organik ke blog ini hanya 49.4%. Maksudnya hanya 49% penggunjng blok ini sampai melalui Laman Carian Google menerusi keyword yang mereka cari.
Misalnya anda sedang kalut nak beli rumah sendiri dan memerlukan sedikit panduanbagaimana cara beli rumah sendiri. Lantas anda pun menulis keyword “beli rumah” atau “beli rumah sendiri” di ruangan carian Google. Blog siapakah yang anda jumpa di atas sekali?
Blog Ariffshah.com, betul tak? Dengan kekuatan SEO dan hasil kepakaran bermain SEO menggunakan keyword beli rumah, blog Ariffshah.com berpotensi besar mendapat beribu-ribu trafik organik dari keyword beli rumah atau beli rumah sendiri. Walaupun entri tersebut telah ditulis setahun yang lalu. Hebat tak trafik organik?

Inilah teknik SEO yang diamalkan oleh pakar SEO yang berkualiti, tulis sekali dapat trafik organik berkali-kali.

Apakah rahsianya?

Pertama sekali belajarlah SEO (Search Engine Optimisation) dari pakar SEO. Ramaipakar SEO Malaysia yang hebat-hebat. Nak tahu macammana mereka hebat? Senang saja.. Lihat blog mereka yang mendapat ribuan atau puluhan ribu pengunjung dalam sehari. Anda boleh belajar dari mereka.
Jika anda rajin bolehlah kira berapa jumlah perkataan rumah, membeli rumah, pembelian rumah, beli rumah jurunilai rumah, harga pasaran rumah dan sebagainya dalam entri tersebut. (dalam kontek contoh yang saya tulis)
Saya dah buat sedikit intipan perkara penting bagaimana Google tetap menyenaraikan blog Arifshah di tempat pertama laman carian pertama dari keyword beli rumah:
  • <H1>: Panduan Membeli Rumah Pertama Untuk Golongan Muda
  • <H2>: 1. Modal – No Money No Talk
  • <H2>: 2. Kat Mana Nak Beli Property Bagus?
  • <H2>: 3. Site Viewing Rumah
  • <H2>: 4. Proses Membeli Rumah
  • <H3>: Berapa Banyak Loan Yang Boleh Saya Pohon?
  • <H3>: Boleh Tak Saya Keluarkan Duit KWSP Untuk Bayar Deposit Rumah?
  • <H3>: Dengan Gaji Saya, Layak K.e Dapat Pinjaman?
  • <H3>: Bagaimana Pula Dengan Loan Kerajaan?
Penggunaan Header 1, 2 dan 3 yang betul juga sangat digemari oleh robot crawler Mr Google. Mengikut sesetengah pakar SEO, engin carian Google membaca header terlebih dalulu sebelum menerjah content sesuatu blog.

Content Is King

Semua pakar SEO bersetuju, “content is king”. Content sangat penting untuk dapatkan trafik organik. Content yang bermaklumat sangat dicari oleh pencari maklumat. Jika ada sesuatu masalah mereka akan bersegera menaipkan masalah mereka di laman carian Google mengharapkan ada jawapan.
Contohnya soalan ini bermain di fikiran anda”tak ada duit, boleh beli rumah ke?”. ke manakah anda nak dapatkan jawapan segera? Ke pakcik Google kannn?
Tadi kita sebut content berkualitikan? Ramai yang menulis hingga takat tu je. Apa makna content quality? Jika entri yang di copy paste bulat-bulat memang sangat tak berkualiti. Jumlah perkataan juga penting, jumlah yang di sarankan 300 perkataan tapi dalam entri Panduan Membeli Rumah Pertama Untuk Golongan Muda, Arif Shah menulis 2000 perkataan.
Jangan lupa meletak sekurang-kurangnya 1 outbound link yang merangkaikan blog anda ke blog atau website lain dan meletakkan sekeping gambar berkaitan yang cun melecun yang dapat menarik perhatian. Bukan itu saja letakkan Alt Text dan description yang berkaitan. Google sukakannya!
Kesimpulannya , jika rajin dan berkebolehan menulis panjang-panjang dan isinya menarik dan bermaklumat, Insyallah akan senang dapat “memenangkan hati” enjen carian Google.
Lebih panjang artikel yang ditulis lebih banyak keyword yang boleh dimasukkan, taklah nampak macam katun sangat jika artikel 300 perkataan nak masukkan 10 keyword. Betul tak?
Ya! dalam kitab SEO Merah Jambu, Mr Titan sebut, lebih padat keyword yang ditulis dalam satu-satu entri lebih mudah menempatkan entri tersebut di muka pertama laman carian Google. Tapi harus berhati-hati, kepadatan keyword yang dikehendaki tidak lebih dari 2.5% sahaja, jika lebih Google akan mengatakan anda sedang melakukan spam. Spam bererti anda kehilangan trafik organik selama-lamanya.

Apa lagi yang perlu?

Em.. Dulu saya fikir blog umpama buku, kita tulis muka surat demi muka surat dan ianya bersambung-sambung. Tapi rupa-rupanya laman blog sama seperti sehelai kertas, bila kita mula menulis helaian kedua, ianya tak akan bersambung dengan helaian pertama. So bagaimana nak sambungkan?

Gunalah internal backlink, dalam platform blogspot atau wordpress dah tersedia fungsi ini. Rajin-rajinlah sambungkan page tu dengan page lain. Pandai-pandailah manupulasi ayat-ayat tu supaya taklah nampak janggal sangat di mata pembaca. Selain dari internal backlink, penting juga sambungkan dengan blog-blog lain, lebih banyak backlink lebih bagus.
Sebenarnya ada banyak lagi teknik SEO yang boleh melonjakkan trafik organikanda. Cumanya kena gali dan berusaha keras faham dan praktikkannya.